torstai 18. syyskuuta 2014

Joskus täällä täytyy uskaltaa, mennä rikki jotta ehjäksi tulla saa..

Päässä miljoona ajatusta, silti päässä ei liiku mitään. Liian tuttu tunne nykyään.. Monta päivää halunnut kirjoittaa, mutta tekstiä ei vaan ole taas tullut. Mistä mä edes kirjoittaisin, ei mun elämässä tapahdu nykyään mitään. Päässä liikkunut kaikki ne pienet ja suuret menetykset joita oon elämäni aikana joutunut kohtaamaan, välillä tuntuu että mun elämä on ollut yhtä menettämistä ja epäonnistumista. Tajusin että oon jo henkisesti alkanut valmistautumaan seuraavaan menetykseen. Viimeksi kun olin kummeillani pohjoisessa kauhisteltiin sitä että seuraavat hautajaiset voivat olla ihan kenen tahansa. Oon alkunut pohtimaan kenet menetän seuraavaksi, oon miettinyt suunnilleen jokaisen sukulaisen hautajaiset läpi. Miten reagoisin kenenkin menetykseen. Päivittäin mun elämässä on mukana pelko, pelko tulevasta, pelko itsestäni ja läheisistäni. Kuinka paljon täällä voidaan vaatia yhdeltä ihmiseltä? Kuinka paljon yksi ihminen voi jaksaa? 



Mä oon myös pettynyt itseeni, aina ajattelen mitä kaikkea teen esimerkiksi töiden jälkeen, no ikinä en saa niitä toteutettua. Oon pettynyt itseeni myös siksi että vaikka kuinka oon yrittänyt ja yrittänyt nää viimeiset viikot, en oo saanut itseäni kuriin syömisen suhteen. Katsoin CSI Miamia ja söin suklaata, yht'äkkiä aloin itkemään kun tajusin mitä taas teen. Himoitsin toissapäivänä suklaata, pysyin vahvana enkä mennyt kauppaan. Eilen töistä lähtiessäni huomasin että mulla on suklaa kädessä ja pian huomasin olevani jo kotona syömässä sitä. Miksi? Mä olin selvinnyt jo päivän, miksi mun piti sortua? Miten ne hiivatin "pikku" demonit saa sun päästä pois?! Ne demonit jotka käskee sua syömään ja syömään, "ei se nyt haittaa jos otat suklaata." "tää on se viimenen levy lupaan sen." Pystynkö antamaan itselleni anteeksi että oon päästänyt itseni tähän jamaan?  Tietyllä tapaa kaipaan anteeksipyyntöä ihmisiltä jotka mua on nuoruudessa satuttanut, ihmisiltä jotka ovat tietyllä tapaa syypäitä tähän mun olotilaan, En tiedä auttaisiko se mitään. mutta olisi mukava tietää että he ovat ymmärtäneet mitä ovat mulle tehneet ja ymmärtävät tehneensä väärin. Mutta miten he voisivat ymmärtää sitä jos en pysty näyttämään olevani herkkä ja haavoittuvainen. Töissäkin kuulen koko ajan olevani positiivinen ja mukava työkaveri, niin no odotappa kun kotiovi sulkeutuu mun takana, on postivisuus aika kaukana. Miten musta voi joku pitää tai rakastaa jos se on itsellekkin vaikeaa. On aika raskasta kun tiedät että sulla on tietty rooli esimerkiksi töissä joka sun pitää pystyä pitämään työpäivän ajan, rooli jolla sä peittelet todellista minääsi. Mutta miksi? No joo ehkä ei töistä tulisi mitään jos alkaisin itkemään kesken työpäivän.


Aikoinaan oon miettinyt myös muuttuisko täällä ihmisten elämä millään tapaa jos lähtisinkin pois. Ikävöisikö täällä kukaan, huomaisiko mun poissaoloa edes? Uskoisin ettei mun perheen elämä ainakaan paljoa muuttuisi, koska niin enhän mä nykyäänkään oo siinä mukana, vaikka kuinka yritän. Eilen taas kerroin työpäivän jälkeen äidille mitä outoja asioita tapahtui, no ylläri äiti katsoi samalla telkkaria, tein testin, lopetin jutun kesken ja aloin selittämään juttua uudestaan muunnellen sitä. Ei mitään reaktiota, äiti vaan tapitti telkkaria kuin hullu. Totesin vain että jaahas, ei sitten, kiitos tästä taas ja lähdin nukkumaan. Mulle ei oikeastaan tässä perheessä edes kerrota asioita, saatan kuulla samana päivänä että joo se tulee nyt tänne tai kun kysyn että mihin iskä on menossa puku päällä "sen kummin hautajaisiin..". Voin jo kuvitella kun joskus muutan kotoa pois, ei mulle soitella suunnilleen päivittäin niin kuin siskolleni. Välillä tuntuu jopa kuin olisin vieras omassa kodissani. Mua on häirinnyt tässä parina päivänä myös se kun mun juhlissa tätini tokaisi että olen ihanan positiivinen ja onko kukaan nähnyt mua negatiivisena kaikki hiljeni, tuli kiusallinen hiljaisuus ja kaikki alkoivat keskustelemaan omia juttujaan. 


Musta on ollut myös ihanaa jutella ystäväni kanssa jolla on samoja ongelmia kuin mulla. Kuten ystäväni sanoikin "ihanaa että joku ymmärtää". Joku jolle voit sanoa kun sun tekee mieli vaan syödä. Joku joka ei tuomitse, ja valita sun syömisistä. 






4 kommenttia:

  1. oon muutaman kerran bongannu sun blogin aikasemmin ja aattelin nyt tulla kommentoimaan :) Kuulostat ihmiseltä, kuka ei ole toipunut menetyksestään kunnolla ja on syvästi masentunut :/ Mun mielestä sun kannattas nyt keskittyä nyt itseesi ja pohtia kunnolla minkälaiset tavoitteet sulla on mitkä aiot toteuttaa tämän vuoden loppuun mennessä ja asetat seuraavat vaikka ensi kesään :) tavoitteiden asettaminen auttaa muodostamaan elämään jtn sisältöä. Kerro tavotteista vaikka blogissa niin voit vuoden lopussa katsoa oletko saanut saavutettua ne :) Itse kärsin kanssa ahmimisongelmasta, olen muutaman kerran tavannut ravintoterapeuttia ja hän selvitti heti mikä minulla ongelmana. Söin aina pahaa oloon makeaa, mutta kun nyt saanut selkeät ruokarutiiinit, milloin pitää syödä mikäkin ateria niin ei ole tullut suklaanhimoa ollenkaan. Kannattaa lähteä pienistä simppeleistä asioista, että syötkö säännölliseti 4-6 ruokaa/ välipalaa päivässä? syötkö aamupalan? ite olen tällä ohjeella päässyt jo melko pitkälle ongelmani kanssa, mutta edelleen käyn terapeutilla puhumassa kerran kuussa. Tsemppiä syksyyyn sinulle, toivottavasti saat asiasi ja mielesi parempaan suuntaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myönnän etten ole toipunut melkein kahden vuoden takaisesta papan menetyksestä vieläkään kunnolla. Pappa oli mulle se maailman tärkein ihminen, tuki ja turva vaikka ei paljoa tekemisissä oltukkaan. Tiedän että mulla on huimasti parannettavaa ruokailutavoissa, en yleensä syö aamupalaa koska mua ei maita, voi olla päiviä etten syö lämmintä ateriaa ollenkaan. Lähinnä napostelen pitkin päivää. Olen myös pohtinut nykyään paljon,mitä mä elämältäni oikeasti haluan. Mukava kuulla että olet eksynyt blogiini useamman kerran. :) Hyvää syksyä myös sinne! :)

      Poista
    2. Hui kun vastasitkin nopeasti :) itellä kans napostelu oli ongelma ja sit se ku kroppa ei antanu käytännössä tunnetta nälkä ollenkaan. Itellä aamupala on edelleen ongelma mutta pyrin syömää vaikka jogurtin vaikka ei ois nälkää :D ois kiva tosiaa kuullu sun tavotteista lähietäisyyllä ja minkälaista elämää haluaisit tällä hetkellä? :) Pientä selvitystä myöskin että minkälaisessa elämäntilanteessa olet tällä hetkellä, katsoin kyllä että olet valmistunut koulusta, mutta mitä teet tällä hetkellä?:)

      Poista
    3. Mä en pysty syömään aamuisin jos mulla ei ole nälkä, monesti olen yrittänyt syödä juuri jugurtin tai leivän, mutta monesti se on päättynyt siihen että olen meinannut oksentaa tai jopa oksentanut. Koulupäivinä tein yleensä niin että tein illalla esim. leivän valmiiksi ja otin sen kouluun mukaan, yleensä nälkä yllätti matkalla tai koulussa. En nyt tiedä kannattaako tuolle omistaa kokonaista postausta, mutta olen siis töissä tällä hetkellä, asiakaspalvelu työtä teen. Etsin hoitoalan hommia tässä samalla. Asun vielä kotona, äitini, isäni ja pikkuveljeni kanssa. Harrastuksia mulla ei ole, mutta kovasti olen yrittänyt lenkkeilyä aloittaa.

      Tajusin myös sen että kun olen ollut päiväkodeissa harjoitteluissa on mun ruokailurytmi pysynyt normaalina, koska söin aina lasten kanssa. Silloin tuli syötyä ainakin yksi lämmin ruoka päivässä, välipalaa yms. Mutta nykyisessä työssäni ruoka-ajat ovat sellaiset että syöt silloin kun kerkeät, jos kerkeät ja mitä nyt sattuu olemaan saatavilla. Lasten kanssa kun ne ruoka-ajat olivat kuitenkin säännölliset.

      Poista