lauantai 4. tammikuuta 2014

Asiakaspalvelu

Mun on jo pari päivää pitänyt tästä aiheesta kirjoittaa, mutta enpä oo vielä aikaseksi saanut. Aihe tosiaan tuli mieleen kun olin shoppailemassa tossa torstaina ja mulla oli tosi hyvä päivä ja olin taas yhtä hymyä, mutta miten yksi kauppareissu voikin pilata päivän! Ajattelin vielä poiketa Robin Hoodissa ennen kun lähden kotiin. No sielä innoissani shoppailin ja menin kassalle, siinä kun laittelin tavaroita hihnalle kattelin kun kassalle päin tuli semmonen 85+ ikäluokkaa oleva söpö pariskunta. He menivät viereiselle kassalle. No siinä kun odotin että kassa saa lyötyä mun ostokset kassaan kuuntelin takanani olevan kassan toimintaa jolla siis nää söpöt vanhukset olivat. Tää mummo halusi palauttaa jonkun ostoksen minkä oli kait ennen joulua jo ostanut. No kassa ei hymyillyt yhtään ja puhu niin epäkunnioittavasti tälle mummolle.

Kassa: "Täällä on ihan infopiste minne missä nämä palautukset hoidetaan, ei kassoilla."

Mummo: "Aijaa missäs semmonen on, enhän minä ole tiennytkään että sellassia on."

Kassa: "Juu eli tämä asia hoidetaan siellä."

Mummo: "Missäs se piste on?"

Kassa: " No tossa selän takana."

Mummo lähti vaeltelemaan miehensä kanssa ja kassa karju ohjeita ja huuteli infopisteellä olevalle myyjälle että "hei hoida sä se, ja ota maksu vessaharjasta kans!" Infopiste ei edes tervehtinyt mummoa.

Mummo: " Tässä olis tämmönen ei tää toiminut."

Info: "Ja kuittia?!"

Mummo: "Juu kyllä se täällä on." Mummo kaivo kuittia ja kassa naputteli sormia ja juorus toisen työntekijän kanssa.

Mummo: "Löytyhän se täältä, siinä ole hyvä."

Info:  " Juu ei, tässä on menny palautuspäivä umpeen ei onnistu."

Mummo: "Juu kyllä minä katselin että siinä jotain palautuspäiviä on,mutta kun ei tämä toimi."

Info: "Mutta päivä on mennyt umpeen ei onnistu otetaas hintaa siitä vessaharjasta."

Mummo: "Piti ihan uusi tulla ostamaan kun vanha on huonoksi mennyt."

Info: " Kaksi euroa."

Mummo jäi kaivelemaan rahojaan kun lähdin, ai että mun teki mieli mennä huutamaan siihen niille kassatyypeille että haloo missä on tervehdykset, kiitokset ja tossa olis ollu monta tilaisuutta saada mummon kanssa kunnon keskustelu aikaseksi, Ja kun ei muitakaan asiakkaita ollut niin olisi siinä ollut aikaakin. Tuli senkin takia paha mieli kun ihan oikeesti kaupassa käynti voi olla vanhan ihmisen kohdalta ainut sosiaalinen tapahtuma peräti viikkoon! Se voi olla päivän kohokohta ja niin monet vanhukset on tulleet hyvälle mielelle ja sanoneet mulle töissä että ihanaa kun joku jaksaa heidän kanssaan keskustella. Eikä kiirehdi asiasta toiseen. Mua ärsytti koko loppuillan tää asia ja se saa edelleen mun veren kiehumaan! Eniten mua tässä huvittaa kun nää kassahenkilöt oli iältään 40-50v niin luulis että siinä vähän kunnioitusta löytyisi. Tää käytös ois voinu joltain 14- vuotiaalta teiniltä vielä ihan "ymmärrettävää". Ja tää ei oo ainut tilanne missä oon nähnyt erittäin huonoa palvelua/kohtelua vanhuksille, mutta kun perästä tulee joku nuorempi niin kyllä sitä sitten ollaan ammattitaitoisia. Okei ymmärrän että pakko täällä on jotain työtä tehdä että selviää, mutta palveluammatit on vaan sellassia mihin kaikki ei sovellu ja sen kyllä huomaa todella nopeasti. Oma huono päivä ei saa vaikuttaa palvelun laatuun.

Mua ihan ärsyttää kun ihmiset on niin huonoja antamaan palautetta nykyään mistään. Itse kun työskentelen kassalla on todella mukavaa ja piristävää kun joku kertoo kuinka hyvää palvelua on saanut tai palauteboksista tulee hyvää palautetta. Itse olen nyt oikeastaan tässä vuoden aikana ruvennut antamaan enemmän palautetta, ei mullakaan oo pokkaa sitä päin naamaa sanoa mutta oon monesti kirjottanut netissä palautteen, mm. annoin yhden ABC- aseman kuulla kunniansa kuukausi sitten kun sain eritäin huonoa palvelua. Olen pyrkinyt myös asiakkaana ollessani hymyilemään ja kiittämään kun lähden liikkeestä. Ja todella ihanaa olisi jos kassa katsoisi palvelutilanteessa silmiin, mutta sekin tuntuu olevan todella monelle liian vaikeaa.  Okei myönnän en itsekkään aina muista, mutta yritän ja itseä alkaa ärsyttämään kun jälkeen päin tajuan että en katsonut asiakasta silmiin. :D Itse pyrin tekemään palvelutilanteesta ainutlaatuisen, iloisen ja mukavan, se oikeesti voi piristää suoraan sanottuna paskaa päivää. Edes se hymy ja kiitos hei auttaa todella paljon.

Toivoisinkin että ihmiset oikeasti antais sitä palautetta asiakaspalvelijoille enemmän vaikka suullisesti, netissä tai palauteboksin kautta. Turha on valittaa huonosta palvelusta kun ei se tule muuttumaan jossei siitä kukaan koskaan huomauta. Taas tällänen ärsytys avautuminen. :D En tiedä jaksoiko tätä kukaan lukea, mutta en voi sille mitään että en osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä. :D Anteeksi nyt vain. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti